Hva pokker foregår i Forsvarsdepartementet?

 

 

Riksrevisjonens rapport 25.10. vedrørende anskaffelsen av maritime helikoptre til Forsvaret,feller en knusende dom over Forsvarsdepartementets inkompetente embetsverk, flere forsvarsministre fra både Arbeiderpartiet og Høyre som i beste fall kan karakteriseres som skjødesløse og flere forsvarssjefer som åpenbart ikke har gjort jobben sin.

Manglende og uprofesjonelt kontraktarbeid, dårlig planlegging, manglende styring og koordineringhar kostet skattebetalerne dyrt. Hele prosjektet er på 8 milliarder kroner.

Leveringen av helikoptrene tar minst 14 (fjorten!) år lenger enn forutsatt. Det har redusert Sjøforsvarets operative evne og svekket vår forsvarsevne i alle disse årene.

Anskaffelsen forventes i beste fall ferdig levert først i 2022. Det er bestilt 14 helikoptre hvorav 7 omsider er levert. Av de 7 som er levert er det bare ett (!) som er flyvedyktig.

Helikoptrene har store mangler både hva angår operativ kapasitet, flytid og tilgang på reservedeler. De har langt høyere driftskostnader og et vedlikeholdsbehov som er hele 15 (femten!) ganger større enn forutsatt.

Stortingets forutsetninger vedrørende anskaffelsen er ikke oppfylt og Stortinget, er ifølge Riksrevisjonen, blitt ført bak lyset ved mangelfull rapportering.

Dette får vi vite bare en uke etter Riksrevisjonens like knusende rapport 18.10. om den manglende objektsikringen. Det er en skandale for seg at Forsvarsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet, tre år etter tidsfristen som Stortinget selv satt og hele 7 år etter Utøya og regjeringskvartalet ble lagt i grus, fortsatt ikke har sørget for at grunnsikringen av skjermingsverdige objekter er i samsvar med Sikkerhetsloven og Stortingets forutsetninger.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) legger seg flat etter Riksrevisjonens kritikk og er i hovedsak enig i framstillingen, men bedyrer at det allerede er gjort grep og at ”nu skal alt bli så mye bedre.” Han følger således en veletablert tradisjon i norsk statsforvaltning hvor ingen, nesten uansett, blir stilt personlig til ansvar, men i stedet slipper unna med å bedyre at alt skal ”fra nå av bli så mye bedre”.

Det minner ikke så rent lite om hvordan Jens Stoltenberg unnlot å ta ansvar for den manglende sikkerheten som muliggjorde 22/7 og som Gjørv-rapporten så brutalt blottstilte. Han mente at han ”tok ansvar” ved å bli sittende slik at han kunne rette opp feilene. Er det å ta ansvar?!?

Dette er absurd! I de fleste andre siviliserte land med en tilregnelig statsforvaltning og i næringslivet ville han, Justis- og Forsvarsminister og Stabssjefen ved Statsministerens kontor blitt sparket på dagen.

Det samme gjelder den skandaløse helikoptersaken og den manglende objektsikringen. Er det ingen i FDs embetsverk som blir stilt til ansvar for dette? Er det ingen i politisk ledelse som blir stilt til ansvar overfor Stortinget?

Hvordan er det mulig? Milliardbeløp av skattebetalernes penger er blitt ødslet bort? Landets og befolkningens sikkerhet blir behandlet med en uforståelig skjødesløshet? Stortinget er bevisst feilinformert? Er det ingen som blir stilt til ansvar? Hva pokker er det som skjer?

Svar

  1. Terje Stormark avatar

    Det er en skandale av dimensjoner, noen må vel kunne ta ansvar og de burde finne seg en annen jobb, for i denne jobben bør de ikke være. Det skulle ikke være mulig å gjøre så dårlig arbeid og sløse vekk flere milliarder kr og fremdeles ha samme jobb!

    Liker

  2. Roger Jurtappen avatar

    HØYRE = AP = HØYRE

    Liker

  3. Jan-Arne Tverbak avatar

    Ref.:
    «Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) legger seg flat etter Riksrevisjonens kritikk og er i hovedsak enig i framstillingen, men bedyrer at det allerede er gjort grep og at ”nu skal alt bli så mye bedre».

    Og hva har så regjeringen og Frank Bakke-Jensen egentlig gjort som har fått det til å bli så «MYE BEDRE»?

    Heimevernet er blitt tildelt 40 prosent flere nøkkelobjekter, som krever vakthold og sikring i tilfelle krise eller krig. Samtidig skal HV-strukturen krympes med 7000 soldater.

    Og de enhetene som skulle stå for objektsikringen, var da første rapport fra riksrevisjonen kom:

    Heimevernet, der regjeringen i 2016 bestemte nedskjæring på 5000 soldater.

    Sjøheimevernet, der regjeringen i 2016 bestemte skulle nedlegges, med sine 2000 soldater og 130 båter, og som er nedlagt.

    Korvettene hurtiggående båter, der regjeringen i 2016 bestemte skal nedlegges.

    Det Sivile Beredskap (DSB), der regjeringen i 2017, de siste tre årene har kuttet til sammen 55,5 millioner kroner.

    Politiet, som regjeringen har sentralisert og distriktene ligger helt åpen, og lokalkjennskap blir borte, og de fleste nøkkelpunkt ligger ute i distriktene.

    Så da blir jo spørsmålet, når man tar utgangspunkt i 2016 da første rapport fra Riksrevisjonen kom, som slaktet regjeringens arbeide, der sikringen nærmest IKKE var påbegynt, og da legger til alle nedskjæringene i de enhetene som skulle stå for sikringen, hvordan kan regjeringen da påstå at de har styrket sikringen og det meste er i orden?

    Er det ikke noe som skurrer i denne fremstillingen?

    Liker

Legg igjen et svar til Jan-Arne Tverbak Avbryt svar