
Det er en påtakelig parallell mellom den religiøse, kulturelle og ideologiske indoktrineringen som finner sted ved islamske madrahser og korean-skoler, og den ideologiske ensrettingen ved våre post-moderne vestlige lærested og universitet.
De har produsert en massiv monokultur av identitetspolitikk, radikal feminisme, pulverisering av individuelt ansvar, universalisme og multikulturell relativisme. De har gjort sannheten til noe subjektivt. Vitenskap og fakta er redusert til spørsmål om verdier og personlige preferanser.
Det har i begge tilfeller mye med toleranse å gjøre, dog med motsatt fortegn.
Mens de islamske madrasene forfekter en intolerant religion og en totalitær politisk ideologi som fordømmer alle ikke-troende og annerledes tenkende, formidler vestlige læresteder en ekstrem form for toleranse overfor alle minoriteter, særinteresser og avvik.
I tillegg dyrker de eliteveldet og nærer en utstrakt forakt for flertallsdemokratiet og flertallsbefolkningens interesser.
Favoriseringen av minoriteter og likestillingen av alle kulturer, religioner og ulike sub-gruppers normer og verdier gir, sammen med den elitistiske forakten for flertallet, en særdeles uheldig kombinasjon. Sammen undergraver demenneskerettighetene, demokratiet og den sekulære rettsstaten i Europa som i Amerika.
I tillegg er samfunnet blitt feminisert, ganske særlig innen utdanning og undervisning, noe guttene får lide for.
Og det individuelle ansvaret pulverisert. I dag har alle rettigheter, mens ingen snakker om plikt overfor være seg stat eller samfunn. Staten og storsamfunnet blir tillagt all skyld og ansvar for kriminalitet og dysfunksjonell atferd. Politi- og påtalemyndighetene blir gjort tilnærmet maktesløse.
Det er en skam å se hvordan menneskerettighetene misbrukes slik at storsamfunnet ikke lenger er i stand til å beskytte seg mot overgrep og kriminalitet. Det kvasi-vitenskaplige grunnlaget som legitimerer denne absurde utviklingen sitter tykt i veggene ved de samfunnsvitenskaplige lærestedene over hele Vesten.
Kunne vært fristet til å legge til en en kommentar fra en leser på Resett som påpekte en vesentlig forskjell mellom vestlige læresteder og muslimske madrasser. Det er selvsagt en generalisering. Men hos dem er det lærerne som banker elevene. Hos oss er det elevene som banker lærerne. Han viste til den økende volden som finner sted i norske skoler hvor antallet angrep på lærere har vokst fra 900 i til 3040 i 2017.
Mer om dette i neste artikkel om ’Arven etter Karl Popper.’
Legg igjen en kommentar