Er det mulig?

https://www.youtube.com/watch?v=kaw3EqzxVbA

Er norsk naivitet helt uten grenser? Er troen på internasjonal rettsorden og at alle vil oss vel, så utbredt at motforestillinger ikke finnes? Er penger og besparelser viktigere enn landet og befolkningens sikkerhet? Finnes det ingen overordnet kontroll og koordinering for å ivareta nasjonale sikkerhetsinteresser?

Hva i Herrens navn er det PST, Etterretningstjenesten, Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, Forsvarsdepartementet, Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap og Regjeringens sikkerhetsutvalg alle sammen driver på med?

Nå får vi vite at Equinors overvåkingssystem på norsk sokkel ble utviklet i Russland!? Equinor har siden 1997 kjøpt programvareløsninger utviklet av Horten-firmaet Vissim sin utviklingsavdeling i St. Petersburg.

Det er samme selskap som leverte sambandssystemer, som også var utviklet i Russland, til den norske Marinen!

Er det mulig!?

Arbeidet med å ivareta staten og befolkningens sikkerhet skal koordineres av Regjeringens sikkerhetsutvalg. Der sitter Statsministeren, Utenriksministeren, Forsvarsministeren og Justis- og beredskapsministeren. De blir til stadighet tatt med buksene og skjørtene nede.

Siden 2015 har omtrent 200 russiske kapteiner fått farledbevis for å operere i norske farvann. Iht. rapporter fra Kystverket ble 112 nye russiske kapteiner godkjent som skipsførere i den norske handelsflåten i perioden bare fra 1. januar 2023 til 16. mai 2024.

Er det lurt? Vi er for alle praktiske formål i en stedfortrederkrig med Russland. Det er en krig som stadig eskalerer.

På samme måte som de tyske kartene over ferdselsledene i Norge var bedre enn de norske i 1940, kjenner russiske sjøkapteiner nå norskekysten antakelig bedre enn vi gjør det sjøl. Disse kan være sårbare for press fra russiske myndigheter, som kan bruke dem til å kartlegge norsk infrastruktur eller utføre oppdrag i en konfliktsituasjon.

Et varsel til Kystverket i 2015 meldte at russiske myndigheter oppfordret russiske kapteiner til å skaffe seg farledsbevis for å bli kjent med norskekysten. Det er til og med rapportert at russiske kapteiner har fraktet norsk militært utstyr, inkludert det høyteknologiske luftvernsystemet NASAMS, til NATO-øvelser.

Det er vanskelig å tro at det er mulig. Men det er det. Anslagsvis mellom 100-150 russiske kapteiner er fortsatt i virksomhet på norske skip.

I 2018 forsøkte det russiske selskapet THM International , som er knyttet til den russiske marinen og til russisk etterretning, å kjøpe opp det norske selskapet Bergen Engines, som bl.a. produserer avanserte stillegående propeller. Disse er viktige bl.a. for de strategiske russiske u-båtene med base på Kola-halvøya. Oppkjøpet ble omsider stoppet i siste liten under Solberg-regjeringen etter mye om og men.

Økokrim etterforsker nå det norske selskapet Ro Marine for å ha utstedt falske forsikringspapirer til 70 skip i den russiske skyggeflåten. Disse skipene frakter russisk olje i strid med vestlige sanksjoner. Selskapet er norsk registrert, men eid av en russisk statsborger bosatt i St. Petersburg.

Dette er bare noen få eksempler på hvordan naive norske myndigheter sover i timen og ikke er seg sitt ansvar bevisst. Det kommer i tillegg til at russiske fiskefartøy og forskningsskip i årevis har drevet med spionasje i norske farvann.

Til tross for at vi står på ulik side når det gjelder krigen i Ukraina, opprettholder Norge fiskerisamarbeidet med Russland, noe som gir russiske fiskefartøy fortsatt tilgang til havner i Nord-Norge, til tross for EUs sanksjoner.

Russerne kartlegger systematisk norske havområder med kritisk infrastruktur, som gassrørledninger og kommunikasjonskabler. PST advarer i sin trusselvurdering i 2025 om økt sannsynlighet for russisk sabotasje mot kritisk infrastruktur, inkludert rørledninger og olje- og gassinstallasjoner, digitale systemer og forsyningslinjer.

Etterretningstjenesten har påpekt gjentatte ganger at Russland ser på kritisk infrastruktur som et prioritert mål i en potensiell konflikt med NATO, og at deres kunnskap om norsk olje- og gassinfrastruktur kan utnyttes i en krisesituasjon.

Likevel seiler russiske kapteiner opp og ned langs norskekysten på norske skip. Likevel leverer russiske fiskefartøy fortsatt fisk daglig i nordnorske havner. Likevel har Equinor et overvåkingssystem som er utviklet i Russland. Og likevel seiler Marinen rundt med et sambandssystem som også er utviklet i Russland.

Det er vanskelig å forstå! Det er enda vanskeligere å forstå at ingen blir stilt til ansvar for ikke å gjøre jobben sin, for ikke å ta landet og befolkningens sikkerhet på alvor.

Vi er av den formening at partene i krigen i Ukraina bør bringes til forhandlingsbordet snarest mulig, og at våpenstøtten til Ukraina bør opphøre. De menneskelige lidelsene og de materielle tapene har vært enorme i en krig det lenge har vært klart at Ukraina ikke kan vinne.

Og det er stor fare for at krigen kan eskalere ytterligere. Midtøsten står i brann, og vi kan allerede være langt inne i opptakten til en tredje verdenskrig. Faren for bruk av kjernevåpen er større enn noensinne.

Russland og Norge står på hver sin side i denne konflikten. Men stortingspartiene har avviklet 2/3 av Forsvaret, og de viser en ufattelig treghet med å bygge det opp igjen. Samtidig viser de en ufattelig nonsjalanse i sikkerhetsarbeidet.

De rapporterte sakene er antakelig bare toppen av isfjellet. De viser et klart mønster av russisk interesse for norsk kritisk infrastruktur. Og de viser et klart mønster hvor norske myndigheters naivitet går igjen som en rød tråd.

Øystein Steiro Sr.

Svar

  1. bugwarrior69 avatar

    Man blir ikke lenger Forbauset over vanstyret av Fedrelandet – bare mer og mer Forskrekket og Forbannet!

    Liker

  2. sveinhvile avatar

    Jeg har lest atskillige bøker om den tyske invasjonen, men har tilgode å lese at de hadde bedre kart enn Norge. Jeg har kun lest at de brukte helt ordinære turistkart.

    Liker

Legg igjen et svar til sveinhvile Avbryt svar